Geleceğin Havalı Mesleklerine Giriş:Agent Specialist
The Matrix’teki Ajan Smith’i hatırlarsınız. İnsan türünü virüs gibi gören bu antagonist karakter, bir tür şekil değiştiren yapay zekaydı. Bahariye’de Süreyya Sineması’na gelir gelmez izledik Matrix’i biz bir grup arkadaşla. Bizi yere yapıştırmıştı. Sonra 3 kere daha izledik.
Wachowski kardeşlerin 25 yıl önce hayal ettiği bu bilimkurgu dünyası, bu hepimizi büyüleyensimülakra31 Mart 1999'daki ilk gösteriminden bu yana yapay zekanın yaklaşan tehlikelerinin ve onu durdurmak için insanlığı kucaklamanın gerekliliğinin güçlü bir örneği gibi görülüyor bazı çevrelerce. Filmin felsefi tarafı bir tarafa, yapay zekanın -kodlarla anında şekil değiştiren Agent’lar üretebildiği bir gelecek elbette distopik ama artık yapay zekadan korkmak, yani, eski bir şey biraz, kabul edelim😊
Yapay Zeka en azından uzunca bir süredir sadece bize daha iyi hizmet edecek bir şekilde gelişmeye devam ediyor ve kendi adıma hayranlıkla izliyorum, çoğumuz öyle muhtemelen. Çok ama çok severek kullanıyorum bazı yapay zeka araçlarını, muhtemelen pek çoğunuz gibi. Hiç yorulmayan bir iş arkadaşı gibi. Çok entelektüel bir dost gibi. Ama tabii henüz ufak editlere ihtiyacı oluyor. O da her saniye öğrenmeye devam ediyor. Gelecekte muhtemelen mükemmel araçlar olacak yapay zeka araçları.
Gelecekte MUHTEMELEN çoğumuz AI -Yapay Zeka işleri yapacağız. Ya da işimizi AI ile yapmak zorunda kalacağız.
Microsoft’un “2025: The Year the Frontier Firm Is Born” raporundan biraz bahsetmek isterim size ve hepinize indirip incelemenizi tavsiye ederim.
2025: Öncü Şirketlerin Doğduğu Yıl başlıklı raporun girişinde, YENİ İŞ DÜNYASI terimleri tanıtılmış.
Agent (Temsilci): İnsan gözetiminde önemli anlarda görevleri veya tüm iş akışlarını otonom olarak tamamlamak için akıl yürütebilen, plan yapabilen ve harekete geçebilen yapay zeka destekli bir sistem.
Agent Boss (Temsilci patron): Bir veya daha fazla temsilcinin insan yöneticisi.
Kapasite açığı: İş talepleri ile insanların tek başına bunları karşılama kapasitesi arasındaki açık.
Dijital Emek: İşgücü kapasitesini ölçeklendirmek için talep üzerine satın alınabilen yapay zeka veya temsilciler.
Frontier Firm: Akıllıca çalışan, insan-temsilci ekipleri ve herkes için yeni bir rol: temsilci patron tarafından desteklenen bir şirket.
İnsan-temsilci oranı: İnsan gözetimi ile temsilci verimliliğinin insan-temsilci ekiplerindeki dengesini optimize eden yeni bir iş metriği.
İstihbarat kaynakları: Dijital emeği kurumsal düzeyde yönetmeye adanmış bir işlev—bunu BT ve İK'nın bir karışımı olarak düşünün.
Bu Rapora Göre “Öncü Şirketler”e dönüşüm yolcuğu 3 evreden oluşuyor.
1. Evre: Her çalışanın bir AI asistanı vardır.
2. Evre: AI Agent’lar iş arkadaşı olarak ekibe katılır ve insanlarla birlikte insan komutuyla işler yapar
3. Evre: AI Agent’larişleri kendileri yapmaya başlar ama öncülük eden ve yöneten insandır.
Nasıl? Çevrenizde böyle şirketler vardır.
Onlarca yıldır, zeka, iş dünyasındaki en değerli ve sınırlı varlıklardan biriydi ve insan zamanı, enerjisi ve maliyetiyle sınırlıydı.
Bu değişiyor.
Zeka, temel bir dayanıklı mal haline geliyor: bol miktarda, uygun fiyatlı ve talep üzerine mevcut. Yapay zekanın ve dijital işgücü olarak akıl yürütebilen, planlayabilen ve hareket edebilen aracıların yükselişiyle, şirketler kapasiteyi ihtiyaç duydukları şekilde ölçeklendirebiliyor.
Liderlerin %82'si, önümüzdeki 12-18 ayda işgücü kapasitesini genişletmek için dijital işgücünü kullanacaklarından emin olduklarını söylüyor.
Liderlerin %53'ü üretkenliğin artması gerektiğini söylüyor ancak küresel işgücünün %80'i (hem çalışanlar hem de liderler) işlerini yapmak için yeterli zaman veya enerjiye sahip olmadıklarını söylüyor
9-5 saatleri arasında çalışanlar her 2 dakikada bir toplantılar, e-postalar veya ping'ler nedeniyle kesintiye uğruyor. Temel çalışma saatleri dışındaki faaliyetleri hesaba katarsak, günde 275 kesintiye ulaşılıyor.
Microsoft’un raporuna göre; Toplantıların %30'u birden fazla zaman dilimini kapsıyor ve 2021'den bu yana %8'lik bir artışla istikrarlı bir şekilde artıyor. Microsoft 365 telemetri alıntılarının tamamı raporun sonunda metodoloji bölümünde yer alıyor.
Yapay zeka gerçek üretkenlik kazanımları sağlıyor ancak yeterli değil.
İnsanlar—yaratıcılık, muhakeme ve bağlantı kurma konusunda benzersiz yeteneklere sahipler. Ama bir excel tablosu ve grafiklerle bir rapor ya da sunum hazırlamak çok keyiflidir ve evet saatlerce bununla uğraşmaktan keyif alırım diyemez kimse!:)
Bu detaylı raporun çok önemli başlıkları var. Örneğin pek çok firma gelecek planlamasında en iyi yetenekleri elde tutarken personel sayısını azaltmayı değerlendiriliyor.
Harvard Üniversitesi Dijital, Veri ve Tasarım Enstitüsü Başkanı Karim Lakhani, yapay zeka uzmanlığa ve istihbarata erişimi demokratikleştirdikçe, İK ve BT'nin temel işlevlere dönüştüğünü ve İstihbarat Kaynakları departmanlarının yükseldiğini göreceğiz diyor.
“Bu yeni bölümler, insanlar ve Yapay Zeka ajanları arasındaki etkileşimi yönetmek için elzem olacak ve Yapay Zeka destekli işletmelerde rekabet avantajının kritik bir kaynağı olarak ortaya çıkacak.”
Raporun tamamı internette var. Bu arada UDEMY Academy’den bir program buldum, ilgilenirseniz.“ The Complete Agentic AI Engineering Course” diye aratırsanız siz de kayıt olabilirsiniz.