Ev Sahibi Şikâyet Hattı Var mı? E-Devlet Üzerinden Başvuru

Irmak Gölnar

Irmak Gölnar

Tüm Yazıları

Ev sahibi ve kiracılar arasında son yıllarda kira yüzünden yaşanan anlaşmazlıklar artarak devam ediyor. Ev sahiplerinin kiracılarını çıkmaya zorlamaları ve daha yüksek kiraya vermek için fahiş zam yapmalarının sonrasında devlet tarafından da bu durumun önlemesine yönelik bazı uygulamalar devreye sokuldu.

Kiralarda fahiş zamların önüne geçmek için bir süredir yüzde 25 sınırı uygulanıyor. Ancak piyasada bu zam oranı tam olarak karşılık bulmuş değil. Mevcut kiracılarını evden çıkarmak ve daha yüksek şekilde kiraya vermek isteyen ev sahipleri ise farklı yöntemlere başvuruyor. Bu noktada ise kiracıları koruyan bazı yasal düzenlemeler ve uygulamalar devreye giriyor.

EV SAHİBİNİ ŞİKAYET ETMEK İÇİN NEREYE BAŞVURULUR?

Ev sahipleri tarafından fahiş kira zammı yapılan veya farklı diğer durumlarla mağdur edilen kiracıların şikayette bulunmaları ve yargı yoluna gitmeleri mümkündür. Ev sahibi ve kiracılar arasında yaşanan anlaşmazlıkların her geçen gün artmasıyla birlikte Türkiye’de bu konuda yapılan çalışmalara da hız verildi. Ev sahibi şikayet hattı üzerinden ya da diğer kanallar üzerinden ev sahipleri resmi kurumlara şikayet edilebiliyor.

Ev sahipleri ile fahiş kira artışı ya da diğer konularda anlaşmazlık yaşayan kiracıların CİMER üzerinden şikayet taleplerini ilgili kurumlara iletmeleri mümkündür. İhbar formunun doldurulmasının ardından kiracılar ev sahiplerini ilgili kurumlara şikayet ederek sorunun çözülmesini sağlayabilir. Öte yandan kiracılar için bu tür anlaşmazlıklara yönelik yargı yolu da bulunuyor.

E – DEVLET ÜZERİNDEN ŞİKAYET NASIL YAPILIR?

e – Devlet üzerinden vatandaşların ev sahipleri ile aralarında yaşadıkları kira anlaşmazlıklarına ilişkin başvuru yapmaları mümkündür. T.C. kimlik numarası ve e – Devlet şifresi ile sisteme giriş yaptıktan sonra İletişim Başkanlığı hizmet sayfasında yer alan ‘’Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER) Başvuru Sorgulama’’ işlemlerinin tamamlanması mümkündür.

Gerekli bilgilerin girilmesi ve mesajın yazılmasının ardından kiracılar ev sahiplerinin kendilerine yönelik haksız tutumlarını ve yaşadıkları mağduriyeti iletmeleri mümkündür. Özellikle fahiş kira zammı gibi konular bu kapsamda ilk sırada yer alacaktır.

IBAN VERMEYEN EV SAHİBİ NEREYE ŞİKAYET EDİLİR?

IBAN VERMEYEN EV SAHİBİ NEREYE ŞİKAYET EDİLİR

Son dönemde eski kiracılarını evden çıkartarak daha yüksek bedel ile evlerini kiraya vermek isteyen kötü niyetli ev sahipleri farklı dolandırıcılık yöntemlerine başvurmaktadır. Özellikle IBAN vermeyerek ya da ödemeleri bilerek almayarak kiracılarının kira ödemediği iddiasında bulunabiliyor.

Bu tür sorunlar ve dolandırıcılıklarla karşılaşan kiracıların ise yine CiMER üzerinden veya diğer şikayet hatlarını kullanarak ev sahipleri hakkında şikayette bulunabilirler. CİMER ve VİMER gibi uygulamalar üzerinden vatandaşların şikayette bulunarak yaşadıkları uyuşmazlıkların çözümünde sürecin kısalmasını sağlayabilirler.

FAHİŞ KİRA ARTIŞI NEREYE ŞİKAYET EDİLİR?

Devlet tarafından son dönemde artan fahiş kira sorunun çözümünde yüzde 25’lik sabit kira artış zammı uygulaması yürütülüyor. Ancak bu düzenlemeye birçok ev sahibi uymuyor. Fahiş kira isteyen ev sahipleri hakkında kiracıların şikayette bulunmaları da mümkündür.

Fahiş kira artışı gibi konularda da vatandaşların ALO 189 hattını arayarak veya CİMER gibi platformlar üzerinden detaylıca şikayetlerini ilgili kurumlara ileterek yaşadıkları sorunların çözümünü sağlayabilirler. Kiracıların yanı sıra benzer şekilde ev sahipleri tarafından da kirasını ödemeyen, süresi içinde evi boşaltılmayan veya eve hasar veren kiracılara yönelik de ev sahipleri tarafından CİMER’e şikayette bulunulması ve yasal işlem başlatılması da mümkündür.