E-Devlet Brüt Maaş Nereden Bakılır?

Irmak Gölnar

Irmak Gölnar

Tüm Yazıları

Brüt maaş, çalışanların maaşından kesinti yapılmadan önceki halini ifade etmektedir. Yapılan kesintilerden sonra çalışanların eline geçen maaş ise net maaş olarak ifade edilir. Kamu çalışanları, e-devlet sistemini kullanarak aldıkları maaşlarından hangi kesintilerin yapıldığını ve bu kesintilerin hangi tutarda yapıldığını net bir şekilde görebilir. Özel sektör çalışanları ise maaş bordroların çalışmakta oldukları iş yerlerinden talep edebilir.

Brüt maaş tutarları, maaş bordrolarında yer alır. Bu nedenle e-devlet sistemi üzerinden brüt maaşın öğrenilmesi için maaş bordrosu işlemlerinin yapılması gerekir. Ancak bu sistem sadece kamu çalışanları için hizmet vermektedir. Özel sektör çalışanları ya da farklı bir sözleşmeye bağlı olarak çalışan memurlar, e-devlet üzerinden sunulan bu hizmetten yararlanamaz. O nedenle de brüt maaşını merak eden kamu personeli haricindeki kişilerin, bağlı bulundukları iş yerindeki muhasebe departmanından maaş bordrosu istemesi gerekir.

E-Devlet Brüt Maaş Nereden Bakılır? - Resim : 1

MAAŞ BORDROSU NEREDEN ALINIR?

Kamu personellerinin maaş bordrolarına erişebilmesi için e-bordro sistemi devreye sokulmuştur. Kamu personelleri bu sistem üzerinden maaşlarının brüt tutarlarını görebilmektedir. Diğer çalışanlar için bazı özel şirketler, kendilerine ait ve sadece çalışanlarının giriş yapabileceği bir bordro sistemi geliştirmiştir. E-bordro sistemine benzer bir uygulama geliştiren özel şirketler, çalışanlarının brüt maaşlarını görebilmesine ve aynı zamanda maaşlarından yapılan kesinti tutarlarını öğrenebilmesine imkan sunmuştur.

Ancak bu sistem tüm özel sektörde hizmet veren şirketler için geçerli değildir. Böyle bir sisteminin kurulması, şirketlerin tamamen kendi inisiyatifinde olan bir durumudur. Aylık maaşından hangi kesintilerin yapıldığını merak eden özel sektör çalışanı, muhasebe departmanına başvurarak maaş bordrosu talebinde bulunabilir. Aynı zamanda birçok özel sektörde maaşların ödeneceği gün, personellerin her birine maaş bordrosu dağıtılır ve personellerin bu belgeleri imzalayarak ödemelerini alabilmesi sağlanır.

E-DEVLET ÜZERİNDEN MAAŞ BORDROSU NASIL ALINIR?

E-devlet platformunun sunduğu birçok hizmetin arasında yer alan maaş bordrosu daha önce de belirttiğimiz gibi sadece kamu personelleri için geçerlidir. Maaş bordrosuna ulaşmak ve brüt maaşın ne kadar olduğunu görmek isteyenler ilk olarak e-devlet platformuna ait resmi internet sitesine ya da mobil uygulaması üzerinden giriş yapması gerekir. Giriş yapmak için Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarasının ve e-devlet şifresinin ilgili alana yazılması ve ardından ‘giriş yap’ butonuna basılması gerekir.

E-devlet sisteminin ana sayfasına ulaşıldıktan sonra ekranda yer alana arama kısmına ‘bordro’ yazılması yeterlidir. Alt kısımda açılan menü başlıklarından ‘Hazine ve Maliye Bakanlığı e-bordro hizmeti’ seçeneği tıklanmalıdır. Yeni açılan ekranda bordro istenilen yılın seçilmesi ve ardından da yıla ait ayın seçilmesi gerekir. İlgili döneme ait seçimler yapıldıktan sonra ‘sorgula’ butonuna basıldığında ilgili ayın maaş bordrosu ekrana gelir. Yan kısımda bulunan ‘görüntüle’ seçeneğine tıklandıktan sonra brüt maaş ve bu maaştan yapılan tüm kesinti tutarları görülebilir.

MAAŞ BORDROSUNDA HANGİ BİLGİLER YER ALIR?

Maaş bordrosunda brüt maaş ve brüt maaştan yapılan kesintilerin yanı sıra farklı bilgiler de yer almaktadır. Bu bilgiler arasında hizmet sınıfı, ek gösterge, derece ve kademe gibi bilgiler yer alır. Aylık vergi matrahı, geçmiş aylara dair vergi matrahı, gelir ve damga vergisi tutarları, taban aylık, yan ödeme bilgileri, genel sağlık sigortası ve bireysel emeklilik kesintileri de maaş bordrosunda yer alan bilgiler arasındadır.

Öte yandan maaş bordrosunun ait olduğu dönemde kişilerin raporlu olduğu günlerin olması halinde bu bilgiler de maaş bordrosunda yer alır.

Henüz bu içeriğe yorum yapılmamış.
İlk yorum yapan olmak ister misiniz?
Yorum yapmak için tıklayınız