2026'da İletişim
HAVAS Red Group'un yıllık RED SKY 2026 Tahminleri raporu yayımlandı ve iletişimcilere çarpıcı bir mesajlar içeriyor doğrusu.
Dijital ortam, stratejik bir sıfırlama gerektiren köklü bir değişimden geçiyor. 2025 yılı üretken yapay zekâ (Üretken YZ) ile denemeler yapmakla geçtiyse, 2026; güvenin dikkatle oluşturulduğu, kitlelerin erişime kısıtlandığı ve ilerlemenin tek yolunun raporun "Acı yoksa kazanç yok" (No pAIn, No gAIn) olarak adlandırdığı şeyi benimsemekten geçtiği yeni bir döneme ustalıkla adapte olma yılı olacak, bu rapora göre.
YZ Ekseni: SEO'dan GEO'ya Geçiş
Yapay zekânın entegrasyonu artık isteğe bağlı değil, bir temele oturmuş durumda. Raporda, Sentetik Araştırmanın Standart Hâle Geldiği, yapay zekâ tarafından oluşturulan hiper-spesifik demografi simülasyonları, marjinal deneylerden kampanya planlamaya ve kriz yönetimine kadar pek çok alanda yerleşik araçlara dönüşüyor denmiş.
Dijital strateji için belki de en önemli tahmin, geleneksel arama motoru taktiklerinden üretken modellere odaklanmaya doğru yapılan bu eksen kaymasıdır. Markaların, mesajlarının baskın konuşma tabanlı YZ motorları tarafından keşfedilebilir ve doğru bir şekilde temsil edilebilir olmasını sağlamak için, esasen Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) odağını Üretken Motor Optimizasyonuna (GEO) kaydırarak Üretken YZ Odaklı İtibar geliştirmeleri gerekecek.
Bu değişim, markaları YZ kullanımlarını sorumlu bir şekilde yönetmeye zorluyor.
Yeni Kısıtlı Kitle ve 'Kasıtlı Etki'
Parçalanmış ve genellikle kutuplaşmış bir dünyada rapor, tüketicilerin genel açık akışlardan geri çekildiğini ve Kısıtlı Topluluklar > Genel Akışlar denklemini yeni bir gerçeklik hâline getirdiğini gösteriyor. "Markalar için etki, artık kesinlikle takipçi sayılarıyla doğru orantılı olmayacak; niş hayran ve tüketici topluluklarının özel, dijital odalarına giriş izni kazanma yeteneğiyle ilişkili olacak" diyor rapor.
2026'ya gelindiğinde, gerçek kültür belirleyicileri, tüketici inancına ve satın alma kararlarına rehberlik etmede geleneksel medyayla omuz omuza duran bağımsız yayıncılar (podcaster'lar), Substack yazarları ve niş içerik üreticileri olacak.
"Her Yorumu İçerik Olarak Görün. Yorum bölümü artık bir laboratuvar, bir içgörü kaynağı ve itibar yönetiminin kritik bir katmanı" diyor aynı rapor.
İnsana Dokunuşa ve Yönetici Süper Starlara Değer Vermek
Makineler rutin görevlerde insanlardan daha iyi performans gösterdikçe, iletişimciler yalnızca insanların yapabileceği şeyleri yeniden tanımlamak üzere serbest kalıyor – ve bu onlardan bekleniyor. Bu durum, markaların insanların para ödemeye istekli olduğu benzersiz, kasıtlı ve seçkin deneyimleri küratörlüğünü yaptığı "Para Öde ve Oyna" (Pay to Play) trendine yol açıyor. Bu, her yerde bulunabilirlik yerine özgünlüğe ve nadirliğe verilen bir değer.
Kurum içinde ise kuruluşların karşı karşıya olduğu iki temel zorunluluk var:
Ön Saflarda İletişimci Olarak Yöneticiler: Ön saflardaki yöneticiler, şirket kültürü ve stratejisi için temel iletişim kanalları olarak hizmet veren gerçek "İletişim Süper Starları" (Comms MVPs) seviyesine yükseltilecek.
İç İletişimin Hızlı Şeridi: İç iletişim, yüksek hızlı bir iş ortamında çevikliğe olan ihtiyacı yansıtarak, geleneksel, zaman alıcı metrikler (açılma oranları gibi) yerine hız, netlik ve etkiye öncelik vermeye başlamak zorunda kalacak.
Gelecek, YZ yönetiminin teknik taleplerine ustalıkla hâkim olurken, aynı zamanda özenle seçilmiş, yüksek değerli alanlarda kitlelerle otantik bir şekilde bağlantı kurabilen iletişimcilere alan açıyor ve sorumluluk veriyor.