TEM’i D-100 gibi kullanmak

Bu şehrin en büyük sorunu trafik. Matematikte 2 kere 2’nin 4 etmesi ne kadar kesin ise, Kocaeli’de trafiğin en büyük dert olduğu da o kadar net.

Bir gazeteci olarak bu sorunları gündeme getirmek, halkın çıkarları için kalem oynatmak ise benim görevim. Bugün sokağa çıkıp on kişiye ‘Kocaeli’nin en büyük sorunu nedir?’ diye sorsam, eminim ki en az sekizi, belki de dokuzu ‘trafik’ der. Çünkü bu şehirde 7’den 77’ye herkes trafiğin bir parçası. Hepimiz günümüzün önemli bir bölümünü araç kuyruklarında geçiriyoruz.

Kocaeli Büyükşehir Belediyesi de her geçen gün büyüyen bu sorunu görüyor elbette. Geç kalınmış olsa da atılan bazı adımlar var.

Batı’da Gebze-Darıca Metrosu, Kartepe’den Körfez’e uzanacak metro hattında çalışma başladı. Dört ilçeyi birbirine bağlayan Hat 41 faaliyette. Güney’de Başiskele Yuvacık kavşağında çalışmalar başladı.Yıllardır yılan hikayesine dönen Derince Liman Yolu Projesi yeniden ihaleye çıkmış. Bu sorun trafiğin tam kalbine saplanan bir hançer gibi; geç kalındı. O yüzden hızlıca bitmeli.

Geçtiğimiz günlerde Kocaeli Otobüsçüler ve Minibüsçüler Odası Başkanı Mustafa Kurt’u programımda ağırladım. Kendisi Hat 41’in devamı olan Güney 41 hattının da devreye gireceğini anlattı. Başiskele, Karamürsel hattında da ‘gittiğin kadar öde’ sistemi uygulanacak.

Ama bence bu hatların vatandaşa ve trafiğe gerçek fayda sağlaması için İstanbul’daki metrobüs örneğinde olduğu gibi özel yollar yapılmalı...

Kurt’un çözüm önerilerinden biri de tercihli yollar. Basit ama etkili bir sistem. Mustafa Kurt Yeşilova Kolordu istikametinden örnek vererek, “Yeşilova’dan Kolordu’ya kadar parklanmanın bir tarafı kaldırılıp tercihli yol yapılabilir” dedi. Bu uygulamanın trafik akışını hızlandırması oldukça muhtemel.

Elbette metro ve tramvay gibi büyük yatırımlar da önemli. Ama burada da kritik nokta aktarma sistemi. Mustafa Kurt, “Metro ve tramvay ile aktarma kültürü oluşturulursa esnaf da vatandaş da belediye de kazanır” diyor.

Üniversite yıllarıma kadar İstanbul’da yaşayan biri olarak aktarma kültürünün hayatı ne kadar kolaylaştırdığını çok iyi biliyorum. Kocaeli’de de bu sistemin yaygınlaşması şart. Hele ki Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Hayri Baraçlı’nın, geçmişte İETT Genel Müdürlüğü yapmış bir isim olduğunu düşünürsek... Bu konuda çok umutluyum.

Metro çok zor bir sistemdir ama büyükşehirlerin bel kemiğidir. Aynı zamanda bir kültürdür. İstanbul’un kalbi yıllardır yerin altında atıyor. Metroya alışmak zor ama metroya alışan bir daha vazgeçemez.

Ben Körfez-Kartepe metrosunun duraklarının iyi planlandığını düşünüyorum. Ama burada da aktarma sistemi kritik olacaktır. Şehrin üst bölgelerinden metroya aktarmalar kesinlikle planlanmalı.

Deniz benim en sevdiğim ulaşım seçeneklerinden. Ancak Kocaeli için oldukça zayıf bir alan. Mahallelerden iskelelere ulaşımda yaşanan zorluklar nedeniyle şehir içi deniz seferlerinin bir kültür haline gelmesi ve güçlenmesi ancak uzun vadede mümkün...

Bence şehrin trafiğini rahatlatacak en kritik adım, TEM Otoyolu’nun yeni çıkışlarla beslenmesi. Körfez’den girip Şehir Hastanesi’nden çıkabilen bir sistem hayal edin. Şehir içi trafiğin büyük bir kısmı anında azalır.

İzmir ve Adana gibi büyükşehirlerde TEM, D-100 gibi kullanılıyor; sayısız giriş-çıkış var. Oysa Kocaeli’de bu sayı çok az. Derince Sopalı, Gültepe, Şehir Hastanesi ve Alikahya Stadı için TEM çıkışları açılmalı. Mustafa Kurt ile bu konuda aynı fikirdeyiz. Onun da dediği gibi, ‘TEM’i D-100 gibi kullanmalıyız.’

Kocaeli büyüyen, sanayisiyle, üniversiteleriyle, limanlarıyla var olan yoğun bir şehir. Bu yoğunluğu taşıyacak güçlü bir ulaşım altyapısına ihtiyaç var. Metro, tramvay, yeni kavşaklar hepsi önemli. Ama bana göre en sahici, en pratik, en hızlı çözüm TEM’in D-100 gibi kullanılması.

SON DAKİKA HABERLERİ

Cansu Kızılkaya Diğer Yazıları