Ortaokul ve liselerde "ortak sınav" uygulaması başlıyor

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), öğrencilerin gelişimini izlemek, müfredatın bütünlüğünü sağlamak ve uygulama birliği oluşturmak amacıyla "ortaokul ve lise düzeyinde, ülke, il ve okul genelinde 3 farklı ortak sınav uygulaması"nı bu yıldan itibaren başlatma kararı aldı. İşte bu yeni uygulamanın ayrıntıları...

Ortaokul ve liselerde "ortak sınav" uygulaması başlıyor

Ortak Sınavların Amaçları:

  • Öğrenci gelişimini takip etmek.
  • Müfredatın işlenmesinde okullar arasında bütünlük sağlamak.
  • Uygulama birliği oluşturmak.

Ortak Sınavların Kapsamı:

  • Ortaokul ve lise düzeylerinde 3 farklı aşamada uygulanacak: ülke genelinde, il ve ilçe genelinde, okul genelinde.
  • Ülke veya il ve ilçe genelinde yapılacak sınavlar, okullarda yapılan diğer yazılı sınavlar gibi olacak ve öğrencilerin değerlendirilmesinde kullanılacak.
  • Öğrencilerin eksik öğrenme gördüğü konu ve kazanımlar için ders içi telafi değerlendirmeleri yapılacak.
  • Ülke, il veya ilçe genelinde yapılan sınavlarda öğrencilerin sıralanması, okulların karşılaştırılması gibi uygulamalardan kaçınılacak.

Sınav Haftası Uygulaması:

  • Ortak sınavlara geçişle birlikte, ortaokul ve liselerde sınav haftası uygulamasına geçilecek.
  • Sınav tarihleri öğretim yılı başında okullar tarafından ilan edilecek.
  • Sınav haftasında okullarda ders işlenmeye devam edecek.
  • Okullarda öğretmenler tarafından hazırlanan tüm sınavlarda sorular açık uçlu veya kısa cevaplı sorulardan oluşacak.
  • Çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme gibi sorular kullanılmayacak.

Mazeret Sınavları:

  • Ortak sınavlara katılamayan öğrenciler için mazeret sınavları yapılacak.
  • Mazeret sınavı tarihleri milli eğitim müdürlükleri tarafından ayrıca duyurulacak ve okul müdürlükleri tarafından e-Okul'a girilecek.

Ortak Sınavların İçeriği ve Yürütülmesi:

  • Ortak sınavların ölçme değerlendirme merkezleri tarafından yürütülmesi sağlanacak.
  • Uygulamanın okulda öğretmenler tarafından yapılacağı, ancak soruların Milli Eğitim Bakanlığı tarafından verileceği belirtiliyor.
  • Sınavlarda öğrencilerin başarılarını değerlendirecek sorular öğretmenlerin kullanımına sunulacak.
  • Sınavlar sonrasında şube ve sınıf bazlı analizler yapılacak.
  • Her dönemde derslerden biri olmak üzere iki sınav yapılacak ve bu sınavların takvimi belirlenecek.

Bu yeni ortak sınav uygulamasının amacı, sonuç odaklı ölçme sistemlerinden süreç odaklı ölçme sistemine geçişi sağlamak ve öğrencilerin daha iyi değerlendirilmesine olanak tanımak olarak belirtiliyor. Ayrıca, öğrenciler ve öğretmenler, hangi konulardan soru sorulacağını önceden bilecekler ve bu da öğrenme sürecini olumlu etkileyecektir. Bu uygulama, Türk eğitim sisteminde önemli bir değişiklik olarak karşımıza çıkıyor.

Kaynak: Irmak Gölnar