Doç. Dr. Sevgi Kavut: Herkes sosyal medya dilencisi olabilir

KOÜ İletişim Fakültesi Reklamcılık Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Sevgi Kavut, sosyal medya dilenciliği kavramına yönelik önemli değerlendirmelerde bulundu.

Doç. Dr. Sevgi Kavut: Herkes sosyal medya dilencisi olabilir

ÖZEL HABER - MELİH CAN ŞENOL

Akademik Bakış adlı röportaj serimizin konuğu olan Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Reklamcılık Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Sevgi Kavut, sosyal medyaya ilişkin önemli değerlendirmelerde bulundu. Son yıllarda en dikkat çeken konulardan biri haline gelen ‘sosyal medya - ilgi dilenciliği’ hakkında açıklamalarda bulundu. Sosyal medya dilencileri için bu mecranın bir eğlence aracı olmadığına dikkat çeken Kavut, “Sosyal medya dilenciği, herhangi bir sosyal medya kullanıcısının maddi veya manevi bir kazanç için yapmış olduğu bir eylem. Orası onun için bir eğlence aracı değil. Tamamen kazanç elde etme aracı. Bir iş alanı haline geldi” dedi.

Doç. Dr. Sevgi Kavut: Herkes sosyal medya dilencisi olabilir - Resim : 1

“DAHA KOLAY KAZANÇ SAĞLAMAK İSTİYORLAR”

Sosyal medya dilenciliği olarak adlandırılan olgunun esasında kolay kazanç elde etme temelinden yükseldiğine dikkat çeken Kavut, “Herhangi bir birey, kişisel sosyal medya hesabı üzerinden sosyal medya dilencisi olabilir. Bu durum esasında meslek tanımlarının değişmesiyle birlikte hayatımıza girdi. Özellikle genç nesil bir şeyler üretmeden çok daha kolay kazanç sağlamak istiyor. Çünkü böyle bir yapının içinde doğdular.

‘EV GENCİ’ KAVRAMI

2000 yılında doğmuş birisi şu anda aslında 25 yaşında bir yetişkin. Fakat böyle bir yapının içerisinde geliştikleri için, günümüzde ‘ev genci’ dediğimiz bir kavram ortaya çıktı. Bu kişiler, önceki nesillerde olduğu gibi örneğin mühendis olayım, doktor olayım gibi bir ideale sahip değiller. Dolayısıyla sosyal medya dilenciliği dediğimiz yapı; bireylerin daha kolay yoldan kazanç sağlama isteğini ifade ediyor” ifadelerinde bulundu.

“GÜNLÜK YAŞAMIN BİR PARÇASI HALİNE GELDİ”

Sosyal medyanın artık yalnızca bir iletişim aracı veya eğlence ortamı olmadığını belirten Kavut, “Sosyal medya artık sadece bir iletişim aracı olarak görülmüyor. Tamamen günlük yaşamın bir parçası haline geldi. Örneğin geçtiğimiz günlerde bir deprem yaşadık. Bu depremde GSM operatörlerinin zayıf noktalarını bir kere daha gördük. Fakat insanlar sosyal medya aracılığıyla yakınlarıyla iletişim kurabildiler. Dolayısıyla sosyal medya artık yaşamın tüm alanlarına yayılmış durumda” dedi.

İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİ

Jones v Pittman’ın izlenim yönetimi taktiklerine değinen Kavut, “Pittman, izlenim yönetimi taktiklerini; kendini sevdirmek, örnek davranışlar sergilemek, niteliklerini tanıtmak, kendini acındırmak ve gözdağı vermek olarak 5 başlıkta tanımlıyor. Eğer kişilerin merhametlerine yönelik davranışlar sergileniyorsa, kendini sevdirme veya acındırma gibi taktikleri kullanarak çok büyük kitlelere ulaşabiliyorlar. Örnek davranışlar sergilemede ise özellikle kanaat önderi dediğimiz isimlerin kullanıldığını görüyoruz. Örneğin bir sosyal medya ünlüsüne bir ürünü kullandırarak oraya yönlendiriliyor. Gözdağı verme taktiği ise Türk toplumu gibi tepkisel toplumlarda işleyen bir taktik değil” şekilnde ifadelerde bulundu.

Kaynak: HABER MERKEZİ
Sevgi Kavut Kocaeli Üniversitesi Sosyal medya