P&G Gebze fabrikasında tarihi direniş! Kâr rekorları kıran Amerikan şirketine karşı işçiler grevde
Gebze OSB’de üretim yapan Amerikalı P&G’da 14 gündür grev var. P&G kamuoyunda yüksek maaş politikasıyla biliniyor peki fabrikanın tek gerçeği bu mu? İşte bazı grev notları.
Amerikalı dünya devi P&G Kocaeli Gebze OSB’de 23 yıldır üretim yapan bir şirket. Üstelik 85 işçi içinde fabrikanın kurtuluşundan beri yer alan işçiler var. Lastik İş Sendikası’nın 2007’den beri örgütlü olduğu iş yerinde 12 Mayıs 2026 tarihinde başlayan grev ilk grev.
MAAŞLAR NEDEN YÜKSEK?
P&G şirketi son dönemlerde az işçi ile birim maliyetini düşüren ve kârını artıran bir yapı kurdu. 200 küsür olan işçi sayısını 85’e düşürdü. Kamuoyunda yüksek maaşla anılmasının en büyük nedeni de 3-4 işçinin yapması gereken bir işçiyi bir işçinin yapması. Yani işçiler yüksek maaş alıyor ama çok çalışıyorlar. Üstelik çok kalifiye bir işçilik söz konusu.

HEM İÇERİYE HEM DIŞARIYA
Gebze’deki fabrika Alo, Fairy, Ariel gibi dünya markalarını hem Türkiye iç pazarına satıyor hem de Kafkasya bölgesine ihraç ediyor. Bu anlamda da dünyada şirket için önemli kabul edilen fabrikalardan birisi.

İŞVEREN İŞÇİSİNİ GERİ GÖTÜRMEK İSTEMİŞ
İşçilerle görüştüğümüzde elbette işverenin OVP (Orta Vadeli Program) nedeniyle kur baskısını gerekçe gösterdiğini ama fabrika işçisinin bazen çalışma gününden bile kısarak fabrikaya anlayış gösterdiğini; bu nedenle artık anlayış sırasının işverene geldiğini ifade ettiler. Öyle ki toplu iş sözleşmesi başladığından beri işveren devamlı işi yokuşa sürmüş. Sonuçta gelinen ilk altı aylık şaka gibi olan yüzde 5 zamdan önce sosyal haklardan geriye gidilmesi dahi masada teklif edilmiş sendikaya. Şu an işveren yüzde 5 zam veriyor başka da bir şey vermiyor.
İŞÇİLER ÖFKELİ
Grev başladığından beri işe P&G işçisi iki konuda işverene çok kızgın. İlki ilk kez greve çıkılan bir fabrikada işçiler tuvaletleri kullanmayı talep etmiş ve bu talep reddedilmiş. İkincisi ise grev tarihi olan 12 Mayıs’ta şirket anında tüm aileyi kapsayan özel sağlık sigortalarını iptal etmiş.
BU İŞÇİYE RAĞMEN KÖTÜLÜK YAPMIŞ
P&G işçilerinin bir diğer özelliği de 11 ili etkileyen Maraş depremi döneminde bölge için mesai ücreti almadan yardım amaçlı mesai yapmaları. Lakin şirket; şu an üretimi durduran işçilerin grevini kırmak için değeri 2.5 milyon dolara yaklaşan temizlik grubu ürününü Çek Cumhuriyeti’ndeki fabrikasından Türkiye’ye ithalat bahanesiyle getirdi… İşçiler ilk kez greve çıktıkları fabrikada işverenin bu yüzüyle belki de ilk defa tanıştı. Tüm işçiler onurlu bir yaşam ve yoksulluğun olmadığı maaşlar istiyorlar. Grev devam ediyor ve anlaşma çıkana kadar da devam edecek.