Amerikalı P&G toplu iş sözleşmesinde kazanılmış haklara saldırdı; grevde tuvalete izin vermedi! İşte kritik açıklamalar
Lastik İş Sendikası’nın örgütlü olduğu Amerikalı P&G fabrikasında işçiler grevin 14’üncü gününde. Gazetemize konuşan Şube Başkanı Özay Bektaş greve giden süreci, Amerikalı işverenin uzlaşmaz tutumunu ve sendikanın taleplerini anlattı. Bektaş “Greve çıktık diye özel sağlık sigortasını kestiler” dedi
Gebze OSB’de üretim yapan Amerikalı dünya devi P&G fabrikasında işçiler grevin 14’üncü günündeler. 85 işçinin çalıştığı fabrikada özellikle Türkiye iç piyasasına ve Kafkasya bölgesine ihracat ürünleri üretiliyor. Üretilen ürünler ise tüketicilerin yakından tanıdığı ise Ariel, Fairy ve Alo markaları.
TALEPLER VE TEKLİFLER
Beş ayı geçen toplu iş sözleşmesi görüşmelerinde işverenin sosyal haklarda kesinti ve iş haklarına saldırı politikasına direnen Lastik İş Sendikası Gebze Şubesi en son gönderilen ilk altı ay için yüzde 5 ve diğer aylar ise enflasyonun yüzde 40’ı talebi üzerine grev kararı aldı. Sendika masada ilk altı ay yüzde 12, ikinci, üçüncü ve dördüncü aylar ise enflasyon oranında zam talep etmişti.

KRİTİK AÇIKLAMALAR
Kocaeli'de devam eden P&G grevinin 14. gününde Nokta TV mikrofonlarına konuşan Lastik-İş Gebze Şube Başkanı Özay Bektaş, toplu iş sözleşmesi sürecine, işverenin tutumuna ve fabrikadaki ağır çalışma şartlarına dair çok önemli açıklamalarda bulundu. Toplu sözleşmedeki 5 buçuk aylık yasal sürecin uyuşmazlıkla sonuçlandığını belirten Bektaş, sendika olarak süreci masada bitirmek için büyük çaba harcadıklarını ancak işverenin baştan beri uzlaşmacı bir tavır sergilemediğini vurguladı.

"KAZANILMIŞ HAKLARIMIZ SALDIRI YAPILDI"
Sözleşme masasında aylarca işverenin hak gaspı talepleriyle mücadele ettiklerini belirten Şube Başkanı Özay Bektaş, "Biz P&G işçisine ve işverene her zaman şunu söyledik, kendileri de biliyor: 'Yıllardan beri birlikte toplu sözleşme yapıyoruz, biz bunu masada bitirelim.' Bunun için çok uğraş verdik. Ancak işveren, baştan beri buna hiçbir şekilde masada bitirecek gözle bakmadı. Biz aşağı yukarı 4 buçuk-5 ay boyunca, kazanılmış haklarımıza yönelik saldırılarla karşılaştık. İşveren masaya, '4 ikramiyeniz var, ikisini verelim', 'Sosyal paketin yarısını verelim', 'Ücretleri düşürmemiz lazım, ücretler çok yüksek' gibi taleplerle geldi. Lastik-İş Sendikası bu zamana kadar hiçbir yerde işçinin kazanılmış hakkını geri vermemiştir, vermez de. Sizlerin aracılığıyla tüm işverenlere sesleniyorum. Bizim kazanılmış haklarımızla ilgili taleplerle karşımıza gelmesinler. Hiçbir yerde işçinin kazanılmış hakkını geri vermeyiz, bunun bilincinde olmaları lazım ve o şekilde gelsinler. Bu şekilde gelenlerin hepsini geri püskürttük" ifadelerini kullandı.
"İŞVEREN ENFLASYONUN ALTINDA TEKLİFLERLE GELDİ"
İşverenin ancak 5 ayın sonunda geri adım atarak mevcut hakları korumayı kabul ettiğini belirten Bektaş, "İşveren en sonunda 5 ayın sonunda, 'Madem çok kararlısınız, eski sisteme geçelim. İkramiyeniz ve sosyal haklarınız aynen kalsın' dedi. Yani bir önceki toplu sözleşmedeki hakların mevcutta kalması şartını kabul ettiler. Ücretle ilgili kısmı da açıklayayım, arada kalmasın. Bize ilk 6 ay için hep yarım puan, bir puan gibi tekliflerle gelindi ve biz bunları hiçbir şekilde kabul etmedik. Son toplantı gününde ise 2., 3. ve 4. altı aylar için enflasyon oranını yüzde 25'ten yüzde 40'a çıkardılar ve bu şekilde toplu sözleşmeyi bitirmemizi istediler. Oysa ki Türkiye şartlarında önümüzdeki ikinci 6 ay enflasyonun yüzde 60'larda, belki daha da üstünde olacağı görünüyor. İşveren bize resmen 2 yıl boyunca enflasyonun altında bir toplu sözleşmeyi önümüze sürdü. Biz bu kazanımları bir seferde elde etmedik. Yılların birikimiyle kazanılan hakları hiçbir işveren bir seferde alamaz. Bu işçi dirayetini gösterdi. Bugün bu işçi sokaklardaysa, grev yerindeyse, grev çadırını kurduysa, gecesini gündüzüne kattıysa burada sonuna kadar, kazanana kadar devam edecektir. Bu kararlılığımızı her yerde söylüyoruz ve söyleyeceğiz. P&G işçisini yalnız bırakmadık, yalnız bırakmayacağız" şeklinde konuştu.

"200 KİŞİNİN İŞİNİ 65 KİŞİ YAPIYOR"
Sosyal medyada P&G fabrikasındaki çalışma şartlarının ve ücretlerin çok iyi olduğuna dair yaratılan algıya da değinen Özay Bektaş, fabrikadaki iş yükünün ciddi oranda arttığını ve işçi sayısının düşürüldüğünü ifade etti. Bektaş, "Çalışma şartları ve ücretlerle ilgili 'Çok yüksek' diye bir algı yapılıyor. Doğru, Türkiye şartlarına, geçim şartlarına ya da Türkiye'deki diğer firmalara göre iyi görünebilir. Ama nereye göre iyi? Ortalamaya baktığınız zaman brüt 165.000 TL civarında bir rakam görünüyor. Buradaki daha önceki sayı 150-200 kişi olduğu zaman da aynı iş yapılıyordu, aynı hacim çıkıyordu. Şu anda baktığınız zaman ise sadece 65 kişiyle çalışılıyor ve yine aynı iş çıkıyor. Aslında bakıldığı zaman emekli olan ya da kendi isteğiyle çıkan arkadaşların yerine yeni istihdam yapılmadı, iş yükü içeride kalan arkadaşlara paylaştırıldı. Başka firmalarda aynı işi, aynı tonajı yapmak için 200-300 kişi çalışıyor. Belki o kadar da yapamıyorlar. Burada ise 1 kişinin yaptığı işi aslında geçmişte 5-6 kişi yapıyordu. İşverenin işçinin sırtındaki bu iş yükünü ve buradan elde ettiği kâr payını hesaba kattığı yok. İşçilerimiz burada bedenen ve ruhen çok daha fazla yoruluyorlar. Aldıkları para ancak bu ağır çalışma şartlarının karşılığı olabiliyor" dedi.
"GREVE ÇIKTIK DİYE ÖZEL SAĞLIK SİGORTASINI KESTİLER"
Son olarak işverene diyalog ve sağduyu çağrısında bulunan Lastik-İş Gebze Şube Başkanı Özay Bektaş, greve çıkan işçilerin kazanılmış sosyal haklarının kesilmesine de tepki gösterdi. Bektaş, "İşverenlere şunu söylüyorum: Bu işçi sizin işçiniz, bizim üyemiz. Biz buraya grevde kalmak için gelmedik. Gelelim masada anlaşalım, çalışalım, işimize bakalım. Biz içeri girdiğimizde yine aynı işimizi aynı şekilde, aynı verimlilikle yapacağız. Sen bu işçiye bu grevi ya da burayı reva görme, bu işçiye özen göster. İçeride firmaya 20 senesini, 25 senesini vermiş çalışanlarınız var. Sırf yasal hakkımızı arayıp greve çıktık diye çalışanların özel sağlık sigortasını kesmemeleri lazım. Bu insanların aileleri, çocukları ve tedavi gören yakınları var. Bunları mağdur edecek bir P&G yönetimi olamaz, yani olmaması lazım. Başka bir firma olabilir ama bu durum P&G’nin şanına ve adına yakışmıyor. Onun için sizlerin aracılığıyla bir sefer daha çağrı yapıyorum: İşveren masaya gelsin. Bunun tek çözümü masadır, sokaklar değildir" dedi