Tek tek ilçelere yatırımları anlattı; Ali Sağlık Kocaeli’nin 2025 su kaynaklarını açıkladı!
İSU Genel Müdürü Ali Sağlık faaliyet raporunu açıkladı. Sağlık, “Suyun Bu suyun yüzde 52’sini Yuvacık Barajı’ndan, yüzde 24,60’ını Sapanca Gölü’nden, yüzde 13,20’sini yerel kaynaklardan, yüzde 7,60’ını kuyulardan, yüzde 2,60’ını da Namazgâh Barajı’ndan aldık” dedi.
İSU 2026 Yılı 1. Olağan Genel Kurulu Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Büyükakın başkanlığında Kongre Merkezi’nde başladı. Kurulda 2025 yılı faaliyet raporunu İSU Genel Müdürü Ali Sağlık değerlendirdi. Sağlık Kocaeli’nin yıllık kullandığı su oranlarını, su kaynağını, İSU’nun personel giderlerini ve ilçelere yapılan yatırımları değerlendirdi.
“2025 YILINDA 201 MİLYON 577 BİN 35 TON SU VERDİK ŞEHRİMİZE”
Sağlık, “2025 yılı sonu itibarıyla Kocaeli’de temin edilen su miktarı 201 milyon 577 bin 35 ton olarak gerçekleşti. Şehrimize bu kadar su verdik. Bu suyun yüzde 52’sini Yuvacık Barajı’ndan, yüzde 24,60’ını Sapanca Gölü’nden, yüzde 13,20’sini yerel kaynaklardan, yüzde 7,60’ını kuyulardan, yüzde 2,60’ını da Namazgâh Barajı’ndan aldık ve tüketicilerimize sunduk. Tüketim miktarına baktığımız zaman, 2025 sonu itibarıyla şehre verdiğimiz sudan 149 milyon 605 bin 243 ton tüketim yapıldı. Bunun yüzde 60,70’i konutlarda, yüzde 11,70’i sanayide, yüzde 9,20’si resmî abonelerde, yüzde 7,70’i iş yerlerinde, yüzde 1,5’i inşaatlarda, yüzde 1,20’si de ücretsiz abonelerde gerçekleşti.
“EN UCUZ SU, ELİNİZDE TUTTUĞUNUZ SAHİP ÇIKTIĞINIZ SUDUR”
Kayıp su oranımıza geldiğimiz zaman, 2025 sonu itibarıyla hedefimize yaklaştık. 2024’te, 2025 yılı için yüzde 22’lik bir rakam öngörmüştük. Kayıp su oranı yüzde 23,90’dan yüzde 22,65’e düştü. Şehir merkezlerinde şu andaki kayıp oranımız yüzde 21,41. Kırsalda biraz daha yüksek oranlarımız var. İnşallah onları da düşürme yönünde çalışmalarımız devam ediyor. Bu konuda her gün üzerine koymak zorundayız. Çünkü en ucuz su, elinizde tuttuğunuz, sahip çıktığınız sudur. O mantıkla hareket ediyoruz.
“TOPLAM PERSONEL SAYISI 2 BİN 52”
Personel sayılarına baktığımız zaman, 2025 sonu itibarıyla toplam personel sayımız 2 bin 52’ye çıktı. Bunun yaklaşık 35 tanesi 185’te çalışan müşteri hizmetlerindeki arkadaşlarımızın Belde AŞ’ye alınmasından kaynaklandı. O nedenle bir nebze yükseldi. Bu personelin yüzde 65’i Belde AŞ’de çalışanlardan, yüzde 30’u memurlardan, yüzde 5’i de sürekli işçi kadrosundan oluşuyor.
“12 İÇME SUYU DEPOSU İLAVE ETTİK”
2025 yılı içerisinde 12 tane içme suyu deposunu ilave ettik. 2 tane içme suyu terfi merkezini, 1 tane içme suyu arıtma tesisini hizmete aldık ve böylece içme suyu SCADA sisteminde 386 noktada online içme suyu denetimini yapar duruma geldik.
2027 YILI SONUNDA İNŞALLAH KOCAELİ YÜZDE 100 YAPACAK”
Atık su arıtma oranımız geçen yıl ile aynı seviyede devam ediyor. Şu anda yüzde 100 arıtma yapıyoruz. Bunun yüzde 73’ü ileri biyolojik, yüzde 27’si biyolojik arıtma. İnşallah şu anda ihaleleri yapılan hem Yeniköy Atık Su Arıtma Tesisi’nde hem de Körfez Atık Su Arıtma Tesisi’nde kapasite artışı ve ileri biyolojik arıtmaya dönüşüm çalışmaları devam ediyor. Müteahhitlerin her ikisi de çalışmalarını sürdürüyor. 2027 yılı sonunda inşallah Kocaeli, Türkiye’de yüzde 100 ileri biyolojik arıtma yapan ilk il olacak. Bu konuda yoğun çaba sarf ediyoruz.
“GERİ KAZANIM SUYU BİZİM TÜRKİYE’DE ÖRNEK GÖSTERİLEN PROJEMİZ”
Geri kazanım suyu bizim Türkiye’de örnek gösterilen bir projemiz. Gerek ulusal gerek uluslararası toplantılarda davet alıyoruz. “Bu işi nasıl yapıyorsunuz, finansmanı nereden sağlanıyor?” diye soruyorlar. Şu anda Kocaeli’de 2025 yılında sanayinin kullandığı toplam su miktarı 47 milyon metreküp olarak gerçekleşti. Bunun 17,90 milyon metreküpü geri kazanım suyu olarak verildi. Bu da sanayiye verilen suyun yüzde 38’i olarak gerçekleşti. Elimizde kapasite var. Bu kapasiteyi kullanma adına sanayicilerimizle görüşmeye devam ediyoruz. 2026 yılında bu oranı yüzde 45’lere doğru çıkarırız diye düşünüyorum.
“KURAKLIK NEDENİYLE YATIRIM YAPILAMADI”
2025 yılı stratejik plan gerçekleşme oranı yüzde 94,20 olarak gerçekleşti. Hedef performans göstergelerinden 7 tanesinde hedeflerin altında kaldık. Bunlar da yenilenebilir enerji konusunda geçen yıl yaşanan kuraklık nedeniyle yatırım yapılamamasından kaynaklandı.” dedi.
İSU Genel Müdürü Ali Sağlık konuşmasının bu kısmından sonra Kocaeli’nin ilçelerini alfabetik olarak değerlendirdi.
BAŞİSKELE
Başiskele ilçemizde 2025 yılı içerisinde 48,20 kilometre içme suyu, 19,80 kilometre kanalizasyon, 5,10 kilometre yağmur suyu hattı, 2 adet içme suyu deposu ve 1 adet fosseptik yaptık. 36 mahallede çalıştık. Başiskele ilçemizde 459 milyon liralık yatırım gerçekleştirdik.
ÇAYIROVA
Çayırova ilçemizde 12,60 kilometre içme suyu, 10,30 kilometre kanalizasyon, 1,30 kilometre yağmur suyu hattı ve 800 metre dere ıslahı gerçekleştirdik. 9 mahallede çalıştık. Çayırova ilçemize 196 milyon liralık yatırım yaptık.
DARICA
Darıca ilçemiz artık daha çok yağmur suyu ağırlıklı çalıştığımız bir bölge hâline geldi. 2,30 kilometre içme suyu, 13,60 kilometre kanalizasyon, 4 kilometre yağmur suyu hattı gerçekleştirdik. 14 mahallede çalıştık. Darıca ilçemizde 156 milyon liralık yatırım yaptık.
DERİNCE
Derince ilçemiz, 2025 yılında yoğun çalıştığımız ilçelerimizden bir tanesiydi. 23,70 kilometre içme suyu, 4,70 kilometre kanalizasyon, 1,5 kilometre yağmur suyu hattı ve 9 metre dere ıslahı gerçekleştirdik. 1 adet içme suyu arıtma tesisi yaptık. 5 mahallede çalıştık. Derince ilçemizde 359 milyon liralık yatırım yaptık.
DİLOVASI
Dilovası ilçemizde 6,40 kilometre içme suyu, 1,40 kilometre kanalizasyon, 1,10 kilometre yağmur suyu hattı yaptık. 10 mahallede çalıştık. Dilovası’nda 50 milyon liralık yatırım gerçekleştirdik.
GEBZE
Gebze bizim yoğun çalıştığımız bölgelerden biri. 79,80 kilometre içme suyu, 39,40 kilometre kanalizasyon, 6 kilometre yağmur suyu hattı ve 0,40 kilometre dere ıslahı gerçekleştirdik. 1 adet bin metreküplük içme suyu deposu yaptık. 38 mahallede çalıştık. Gebze’de 701 milyon liralık yatırım yaptık.
GÖLCÜK
Gölcük ilçemiz de 2025 yılında kuraklık döneminde yükümüzü çeken ilçelerden bir tanesiydi. 25,20 kilometre kanalizasyon, 4,20 kilometre yağmur suyu hattı, 1 kilometre dere ıslahı, 2 adet içme suyu terfi merkezi ve 1 adet 250 kişilik fosseptik yaptık. 47 mahallede çalıştık. Gölcük ilçemizde 669 milyon liralık yatırım yaptık.
İZMİT
İzmit ilçemiz yine yoğun çalıştığımız yerlerden biri oldu. 64,20 kilometre içme suyu, 25,60 kilometre kanalizasyon, 9,90 kilometre yağmur suyu hattı yaptık. 100 metre dere ıslahı, 3 adet içme suyu deposu, 1 adet içme suyu terfi merkezi, 1 adet yağmur suyu terfi merkezi yaptık. 7 adet fosseptik gerçekleştirdik. 18,80 kilometre tarımsal sulama suyu hattı, 2 adet sulama terfi merkezi ve 3 adet depo yaptık. 86 mahallede çalıştık. İzmit ilçemizde 883 milyon liralık yatırım yaptık.
KANDIRA
Kandıra ilçemiz yoğun çalıştığımız yerlerden bir tanesiydi. 40,60 kilometre içme suyu, 13,70 kilometre kanalizasyon, 400 metre yağmur suyu hattı yaptık. 1 adet içme suyu arıtma tesisi, 12 bin metreküplük 3 adet içme suyu deposu, 1 adet fosseptik ve 12,90 kilometre tarımsal sulama suyu hattı gerçekleştirdik. 68 mahallede çalıştık. Kandıra’ya 377 milyon liralık yatırım yaptık.
KARAMÜRSEL
Karamürsel ilçemiz de çalışma olarak yoğun olduğumuz yerlerden biriydi. 21,80 kilometre içme suyu, 8,5 kilometre kanalizasyon, 1,10 kilometre yağmur suyu hattı ve 200 metre dere ıslahı gerçekleştirdik. 20 mahallede çalıştık. Karamürsel’de 215 milyon liralık yatırım yaptık.
KARTEPE
Kartepe ilçemiz yine yoğun çalıştığımız yerlerden biri oldu. 77 kilometre içme suyu, 18,10 kilometre kanalizasyon, 6,2 kilometre yağmur suyu hattı ve 2,7 kilometre dere ıslahı yaptık. 1 adet 12 bin metreküplük içme suyu arıtma tesisi ve 1 adet içme suyu terfi merkezi yaptık. 30 mahallede çalıştık. Kartepe’ye 804 milyon liralık yatırım yaptık.
KÖRFEZ
Körfez ilçemiz son 3 yıldır yoğun çalıştığımız ve önümüzdeki 2 yılda da yoğun çalışacağımız bölgelerden biri. 2025 yılı içerisinde çeşitli altyapı yatırımlarıyla birlikte 1 adet içme suyu terfi merkezi ve 3 adet fosseptik gerçekleştirdik. 32 mahallede çalıştık. Körfez ilçemizde 650 milyon liralık yatırım gerçekleştirdik.”