Mehmet Bostancı: Gıda ihmali kasten öldürmeye teşebbüs sayılmalı
Şehrin İçinden programında konuşan Kocaeli Veteriner Hekimleri Odası Başkanı Mehmet Bostancı, gıda güvenliğini ‘milli güvenlik meselesi’ olarak tanımladı. Hileli gıdaya karşı yaptırımların sertleşmesi gerektiğini belirten Bostancı, "Gıda ihmali kasten öldürmeye teşebbüs sayılmalı" dedi.
Nokta TV ekranlarında yayınlanan Şehrin İçinden programına konuk olan Kocaeli Veteriner Hekimleri Odası Başkanı Mehmet Bostancı, gıda güvenliğinden halk sağlığına, ekonomik krizin sofralardaki etkisinden hukuksal yaptırımlara kadar çok kritik açıklamalarda bulundu.

‘MİLLİ GÜVENLİK MESELESİ’ OLARAK TANIMLADI
Gıdayı bir ‘milli güvenlik meselesi’ olarak tanımlayan Bostancı, üretimden tabağa uzanan zincirin halkaları koptuğunda yaşanan tehlikelere dikkat çekerek, denetimlerin kasten öldürmeye teşebbüs düzeyinde ele alınması gerektiğini vurguladı. İşte o çarpıcı açıklamalar:
“HALKALARDAN BİR TANESİ EKSİK KALIRSA...”
“Gıda zehirlenmesi dediğimiz zaman işin içine bakteriler ve toksinler gibi birçok sebep giriyor. Burada aslında 'tarladan sofraya' dediğimiz bir gıda güvenliği sistemi var. Çiftlikte veya tarlada üretilen bir gıdanın sağlıklı bir şekilde tabağınıza gelene kadar geçtiği birçok zincir halkası bulunur. Bu halkalardan bir tanesi eksik kalır veya koparsa gıda güvenliği problemleri başlar.

BOSTANCI ÖRNEKLER VERDİ
Örneğin, eti kestikten sonra soğuk zinciri koruyamazsanız veya o şekilde piyasaya sürerseniz bakteri artışı nedeniyle zehirlenmeler meydana gelir. Bir dönercinin aynı döneri iki-üç gün boyunca uygun olmayan saklama koşullarında kullanması da bir zehirlenme sebebidir. Ya da veteriner hekim kontrolünden geçmemiş, antibiyotikli bir etin piyasaya sürülmesi antibiyotik direncine yol açar.
“VETERİNER HEKİMLERE BÜYÜK İŞ DÜŞÜYOR”
Gıda konusu bizim için bir milli güvenlik meselesidir. Çocuklarımızın geleceği için güvenilir gıdaya ulaşılabilir olması şart. Burada veteriner hekimlere çok büyük iş düşüyor; çünkü bizim mesleğimiz sadece kedi, köpek veya sığır tedavisi değildir. Hayvanlardan insanlara geçen (zoonoz) hastalıkları engellemek, gıdanın doğru saklanmasını ve kesilmesini denetlemek de bizim görevimizdir.

“KASTEN ÖLDÜRMEYE TEŞEBBÜS”
Mesela geçen yıl Körfez'de bir dönerden yaklaşık 700 kişi zehirlendi; bu küçük bir ilçe nüfusu demek. Bu tür büyük hataların hukuksal anlamda, kasten öldürmeye teşebbüse kadar varan çok ağır yaptırımları olmalı ki kimse buna tenezzül edemesin.
“KAMU SPOTLARI OLUŞTURULMALI”
Farkındalığı artırmak için sürekli kamu spotları oluşturulmalı ve denetim zinciri hiçbir alan boş bırakılmayacak şekilde sıkı tutulmalı. Gıda mühendisi, ziraat mühendisi, veteriner hekim ve biyolog gibi farklı meslek grupları multidisipliner bir şekilde çalışmalı.

“BENİ EN ÇOK ÜZEN NOKTA...”
Beni en çok üzen noktalardan biri de vatandaşın ekonomik nedenlerle 'ucuz gıda' arayışına girmesi. Ucuz gıda üretmek normal şartlarda kolay değildir, içine mutlaka bir hile katılması gerekir. İnternette 500 liraya sucuk satılıyor, bu normal değil ama çocuğuna et yedirmek isteyen vatandaş buna yönelebiliyor.
“GÜVENİLİR VE UCUZ PROTEİNE İHTİYACIMIZ VAR”
Bizim acilen güvenilir ve ucuz proteine ihtiyacımız var. Bunun çözümü de yine tarım ve hayvancılık politikalarından geçiyor. Örneğin; Anadolu'nun her yerinde olan koyun etine neden uygun fiyatla ulaşamıyoruz? Belediyeler bu konuda projeler yürütüp halka sağlıklı ve ucuz eti ulaştırabilir.

“GIDA İŞLETMELERİ VETERİNER KOMİSYONUMUZ VAR”
Bizim odamız bünyesinde de gıda işletmeleri veteriner komisyonumuz var. Burada çalışan meslektaşlarımız gıda güvenliği, mevzuat çalışmaları ve yaklaşan kurban bayramı gibi dönemlerde denetim ve bilgilendirme faaliyetlerini yürütüyorlar."
Mehmet Bostancı’dan ‘haddehane’ açıklaması: Bölgeyi Kullar Ovası'na çevirmeyelimGündem
Mehmet Bostancı Kocaeli’deki kayıt altına alınan evcil hayvan sayısını açıkladı!Gündem
Mehmet Bostancı: Büyükşehir Belediyesi’nde Veteriner İşleri Daire Başkanlığı kurulmalıGündem