İsa Karakaş Temmuz emekli zammı kulislerini uçurdu
SGK Uzmanı İsa Karakaş, Temmuz 2026 emekli zammı için Ankara kulislerini deşifre etti. Seyyanen zam ve refah payı ihtimali ile en düşük maaş senaryosu.
Yılın ilk yarısına dair makroekonomik verilerin netleşmesine kısa bir süre kala, Türkiye'deki 4a ve 4b statüsündeki emeklilerin bütçe planlamasını doğrudan etkileyecek yasal katsayı tahminleri güncellendi. Sosyal güvenlik koridorlarında sızan son dakika iddialarını değerlendiren Başhekim SGK Uzmanı İsa Karakaş, haziran ayı başında açıklanacak enflasyon verileri öncesinde hükümetin zam stratejisini deşifre etti. Kemer sıkma politikalarının kesintisiz uygulanacağı bu dönemde, emeklilerin kök maaş ve taban aylık dengesinde ciddi lojistik kırılmalar yaşanabileceği hesaplanıyor.
Mevcut ekonomik projeksiyonlar ve Merkez Bankası anket verileri üzerinden kümülatif bir hesaplama yapan İsa Karakaş, SSK ve Bağ-Kur emeklilerinin yasal hak ediş oranlarını çıkardı. Karakaş, haziran verisiyle tescillenecek olan 6 aylık resmi enflasyon güncellemesinin yüzde 18,58 civarında şekillenmesini bekliyor. Piyasada yaşanabilecek anlık fiyat oynamalarını da hesaba katan usta yazar, "En kötü senaryoda bile karşımıza çıkacak yasal zam tabanı yüzde 17,5 ile yüzde 19,5 arasında gerçekleşecektir" diyerek alt sınırı çizdi.
Emekli derneklerinin ve kamuoyunun sıklıkla dile getirdiği, alım gücünü dengeleyecek ek refah payı veya seyyanen artış talepleri konusunda ise Ankara bürokrasisinden olumsuz sinyaller geliyor.
Ankara kulislerinin dehlizlerinden sızan bütçe verilerine dayanarak konuşan İsa Karakaş, ilave artış beklentilerini şu sözlerle rafa kaldırdı:
"Yıllardır kemer sıkan, sabır taşı çatlayan emeklilerimiz için bir seyyanen zam veya refah payı bu Temmuz’da verilecek mi? Maalesef Orta Doğu'daki savaşın getirdiği küresel belirsizlikler, lojistik tıkanıklıklar ve Hazine'nin katı bütçe disiplini gerekçeleri ileri sürülüyor. Şimdilik ufukta ilave bir iyileştirme görünmüyor. Ankara’da bu beklentiler 'uzak bir hayal-i muhal' olarak nitelendiriliyor."
Temmuz ayındaki asıl büyük tehlike ve belirsizlik, Hazine desteğiyle uygulanan "en düşük emekli maaşı" sisteminin geleceğinde yaşanıyor. Kulislerde, ekonomi kurmaylarının mevcut 20.000 TL taban aylık uygulamasını tamamen sonlandırmak istediği iddia ediliyor.
Yeni sisteme göre hükümetin, taban fiyatı otomatik yükseltmek yerine bu uygulamayı rafa kaldırarak sadece dar gelirli, hiçbir ek geliri olmayan ve "sosyal yardıma muhtaç" olduğu tescillenen emeklilere özel destekler vermeyi planladığı konuşuluyor. Bu senaryo hayata geçtiği takdirde, kök maaşı düşük olan milyonlarca emeklinin 20 bin lira sınırında sabit kalma riski doğacak.