Elektrikli araç kullananlar dikkat cezası var
Türkiye yollarında elektrikli araç sayısı hızla katlanırken, enerji dağıtım şirketleri evine kaçak şarj istasyonu kuran sürücülere karşı geniş çaplı bir denetim taarruzu başlattı.
Otomotiv sektöründe yaşanan elektrikli dönüşüm, bireysel şarj altyapılarına yönelik talebi zirveye taşırken yasal mevzuatlara uymayan sürücüler için ciddi mali riskleri de beraberinde getirdi. 20 Mayıs 2026 Çarşamba günü enerji kulislerine sızan şok fatura, izinsiz kurulan bireysel şarj istasyonlarının faturasını gözler önüne serdi. Konutlarda standart prizlerin ötesinde yüksek akım çeken hızlı şarj ünitelerinin dağıtım şirketinden habersiz sisteme entegre edilmesi, trafo merkezlerini kilitleme noktasına getirdiği için "kaçak ve usulsüz elektrik kullanımı" statüsünde cezalandırılmaya başlandı.
Enerji gazeteciliğinin duayen isimlerinden Olcay Aydilek tarafından paylaşılan resmi belgelere göre, İstanbul genelinde yürütülen teknik şebeke taramalarında bir abonenin kurulu güç beyanının çok üzerinde akım çektiği saptandı. Yapılan fiziki denetimde, lüks elektrikli aracını şebekeye kaçak entegre edilen "wallbox" cihazıyla şarj eden bir tıp doktoru suçüstü yakalandı.
Dağıtım şirketinin aboneye kestiği resmi ceza faturasının tutarı tamı tamına 841 bin 50 lira 40 kuruş olarak kayıtlara geçti. Enerji uzmanları, bu cezanın sadece geriye dönük tüketim bedelini değil, şebeke güvenliğini tehlikeye atma ve usulsüz bağlantı yapma gerekçesiyle uygulanan katlamalı idari para cezalarını da barındırdığını vurguluyor.
Türkiye'deki mevcut elektrik mevzuatına göre meskenlerdeki tüm iç tesisat mimarisi, abonelik sözleşmesi imzalanırken taahhüt edilen "kurulu güç" kapasitesine göre projelendirilmektedir. Standart bir ev tesisatı klima, buzdolabı ve televizyon gibi cihazların harcayacağı gücü kaldıracak şekilde tasarlanmışken, hızlı şarj üniteleri (wallbox) devreye girdiği an şebekeden bir anda çok yoğun ve agresif bir akım çekmektedir.
Bu teknik gerçeklik nedeniyle evde elektrikli araç şarj istasyonu kurmak, mevcut projede revizyon yapılmasını yasal bir zorunluluk kılıyor. İlgili elektrik dağıtım firmasına güç artırım talebi sunulmadan, projesiz ve onaysız şekilde aktif edilen tüm şarj düzenekleri hat emniyetini bozduğu, yangın riski yarattığı ve komşu binaların voltajını düşürdüğü gerekçesiyle kaçak muamelesi görüyor.
Enerji hukuku bilirkişileri ve elektrik mühendisleri, mülklerine şarj ünitesi kurmayı planlayan araç sahiplerinin mağduriyet yaşamaması adına resmi prosedürleri sıraladı:
Altyapı Analizi: İlk olarak binanın ana elektrik panosunun ve kablo kesitlerinin ek bir şarj yükünü kaldırıp kaldıramayacağı yetkili bir elektrik mühendisine denetletilmelidir.
Dağıtım Şirketine Başvuru: Montaj işlemlerine başlanmadan önce bölgedeki dağıtım kurumuna (Ankara'da Enerjisa/Başkent EDAŞ, İstanbul'da BEDAŞ/Ayedaş, İzmir'de GDZ Elektrik) güç artırımı için resmi başvuru yapılmalıdır.
Proje Onayı: Yetkili fen adamları veya odalara kayıtlı mühendisler tarafından çizilen yeni iç tesisat projesi dağıtım şirketine onaylatılmalıdır.
Sayaç ve Sözleşme Güncellemesi: Proje onayının ardından gerekirse sayaç tipi değiştirilmeli ve sözleşmedeki kurulu güç limiti resmi olarak yükseltilmelidir.