Doç. Dr. Sevgi Kavut: Tüketim toplumu olmamızın ardında sosyal medya yatıyor
KOÜ İletişim Fakültesi Reklamcılık Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Sevgi Kavut, sosyal medya mecrasına ilişkin önemli değerlendirmelerde bulundu. Kavut, sosyal medyaya ilişkin, “orası ev içindeki davranışları sergileyebileceğiniz bir alan değil. Orası sahne önü” dedi.
ÖZEL HABER - MELİH CAN ŞENOL
Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Reklamcılık Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Sevgi Kavut, Akademik Bakış adlı röportaj serimizin konuğu oldu. Sosyal medyaya ilişkin önemli değerlendirmelerde bulunan Kavut, bilinçli bir sosyal medya kullanıcısı olmanın önemine vurgu yaptı. Ayrıca sosyal medyanın sebep olduğu bilgi dezenformasyonu ve hem bireysel hem de toplumsal etki gücüne ilişkin önemli değerlendirmelerde bulundu.
“EV İÇİNDEKİ DAVRANIŞLARI SERGİLEYEBİLECEĞİNİZ BİR ALAN DEĞİL”
Sosyal medya dilenciliğinin aslında ilgi dilenliciği olduğunu belirten Kavut, “Bu mecrada öncelikle insanların dikkatini çok kısa süreler içerisinde çekmeniz gerekiyor. Bunu da yapabilmeniz için hem algıda seçicilik dediğimiz kavramın oluşması gerekiyor hem de kitlenize yönelen mesajlar iletmeniz gerekiyor. Sosyal medya dediğimiz alan ev içindeki davranışları sergileyebileceğiniz bir alan değil. Orası sahne önü. Burada kitlenize yönelik çok daha seçilmiş davranışları sergilemeniz gerekiyor” ifadelerinde bulundu.
“PSİKOLOJİK OLARAK CİDDİ ANLAMDA YIPRANAN İNSANLAR OLUYOR”
Sosyal Medya mecrasının ciddi bir psikolojik etki alanı olduğunu vurgulayan Kavut, “Buradaki paylaşımlar nedeniyle psikolojik olarak ciddi anlamda yıpranan insanlar oluyor. Tüketim toplumu olmamızın ardında yatan ve popüler kültürün gelişmesindeki temel sebeplerin başında sosyal medya yer alıyor. Bireyler birbirilerini gördükçe, ‘onda o ürün var o zaman bende satın almalıyım’ şeklinde davranışlar gösteriyor. Çünkü bizim toplumumuz bireysel değil daha kolektif bir toplum” dedi.
“BURADA SADECE KAZANÇ ELDE ETME SÖZ KONUSU”
Kavut, sosyal medya ortamının gösterilmek istenen şeylerin ön plana çıkartıldığı bir sahne olduğuna dikkat çekerek, “Sosyal medya tamamen bir kurgu alanı. Burada sadece belirli bir maddi ve manevi kazanç elde etme söz konusu. Ayrıca çok tepkisel bir ortam. Yani ilgiyi üzerinizde tuttukça takipçi sayısı artıyor. Bir tepkiyle karşılaştığınızda bu sayı hızla düşebiliyor” şeklinde ifadelerde bulundu.
“BU BİLGİ YIĞINI İÇİNDE KAYBOLABİLİRSİNİZ”
Kavut, bilgi dezenformasyonuna dikkat çekerek, sosyal medyanın her türlü bilginin çok hızlı bir şekilde yayılabilen bir ortam olduğunu belirtti. Bu sebeple sosyal medyanın bilinçli bir şekilde kullanılması gerektiğini belirterek, “Sosyal medya bilginin çok hızlı yayıldığı fakat yanlış bilginin de çok hızlı yayıldığı bir ortam. Bu sebeple bilinçli birer kullanıcı olmadığınız zaman çok tehlikeli bir alan. Doğru yönetemediğiniz zaman bu bilgi yığını içinde kaybolabilirsiniz” dedi.
“SOSYAL ÇÜRÜMEYE SEBEBİYET VERİYOR”
Sosyal medyanın etki gücüne değinen Kavut, “Siz 4 yaşında bir kız çocuğunu sanki 20’li yaşlarında genç bir kadın gibi gösterdiğiniz zaman toplum içerisindeki dengeyi ve çocuğun gelişim dönemlerini tamamen etkiliyorsunuz ve bu sadece o kişiyle sınırlı kalmıyor. Sosyal medyada bir bilgiyi basit bir görselle çok hızlı bir şekilde yayabilirsiniz. Böylelikle toplumun geneline yayılıyor ve sosyal çürümeye, yozlaşmaya sebebiyet veriyor. Bu sebeple ebeveynlerinde bilinçli bir şekilde kullanması ve çocukların da sınırlı süreler içerisinde kullanması gerekir” şeklinde konuştu.