Sevgi Kavut: Yanlış olan pek çok şey normalleştiriliyor
KOÜ İletişim Fakültesi Reklamcılık Bölümü Öğr. Üyesi Doç. Dr. Sevgi Kavut, sosyal medya ve televizyon dizilerinin toplumsal değerler üzerindeki etkilerine ilişkin değerlendirmelerde bulundu.
ÖZEL HABER - MELİH CAN ŞENOL
Akademik Bakış adlı röportaj serimizin konuğu olan Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Reklamcılık Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Sevgi Kavut, toplumsal değerlerin değişiminde sosyal medyanın ve televizyon dizilerinin etkilerine yönelik önemli açıklamalarda bulundu. Kavut, toplumsal değerlerin değişiminde tek sebebin sosyal medya olmadığını fakat süreci hızlandırdığını belirtti. Değişimin boyutlarına dikkat çeken Kavut, “Şu anda zorluklarla mücadele diye bir durum yok. Her şeyin en kolayına alışmış durumdayız. İnsanlar yürümek bile istemiyor. Yani toplum baştan sona her açıdan bir değişim ve dönüşüm içerisinde” dedi.
“MAALESEF İNSANLAR KAZANÇLARI ÜZERİNDEN SINIFLANDIRILIYOR”
Türk toplumunun kolektif yapısı dolayısıyla birbirinden daha fazla etkilendiğini vurgulayan Kavut, “Sosyal medyayla birlikte toplumsal değerlerde ciddi bir değişim söz konusu. Ayrıca Türk toplumu çok daha kolektif bir yapıda ve buna bağlı olarak birbirinden çok fazla etkilenen bir toplum. Ayrıca bizim toplumumuz gösterişi seviyor. Biz de maalesef insanlar kazançları üzerinden sınıflandırılıyor. Kim olduğunu öğrenmeye çalışmıyoruz” dedi.
“YANLIŞ OLAN BİRÇOK ŞEY NORMALLEŞTİRİLİYOR”
Toplumsal değerlerin değişiminde tek sebebin sosyal medya olmadığını belirten Kavut, “Sosyal medya toplumun geleneksel değerlerinini değişim sürecini hızlandırmış oldu. Tabi bunu sadece sosyal medya ile sınırlandırmayız. Televizyon dizileri de ciddi bir role sahip. Önceden aile teması daha düzgün bir biçimde işlenirken şu anda sürekli olarak aile içi çarpık ilişkiler görüyoruz. Yani yanlış olan pek çok şey normalleştirilerek üzeri kapatılıyor. Bu da toplum içinde bir çürümeye sebep oldu” ifadelerinde bulundu.
“EVİN KARAR MEKANİZMASI ÇOCUK OLABİLİYOR”
Değişen toplumsal değerler ve çağın getirdiklerine dikkat çeken Kavut, “Günümüzde artık ebeveynlerin birçoğu üniversite mezunu. Daha önceki nesillere göre çok daha bilinçli olması beklenirken sosyal medya burada süreci daha fazla etkilemiş durumda. 1970’lerdeki Türkiye ile günümüzdeki Türkiye’ye baktığımızda aile değerlerinde ciddi farklılıklar var. Örneğin, anne-baba iletişiminde korku ile gelen bir saygı biçimi yok artık. Hatta evin karar mekanizması çocuk olabiliyor.
“HER ŞEYİ ELDE EDEBİLECEĞİNİ DÜŞÜNÜYOR”
Markalar bu durumun farkında. Bu sebeple çocuklara yöneliyorlar. Çünkü çocuklar ne isterse aileler bunu yerine getirmeye çalışıyor ve bunun doğru olduğunu düşünüyor. Fakat burada çok dikkatli olmak gerekiyor. Her şeyi verdiğiniz, hiçbir şeyi reddetmediğiniz bir birey, yetişkin olduğu zaman hayat içerisinde her şeyi elde edebileceğini düşünüyor. Bu durum da daha ileri yaşlarında bir yıkıma sebebiyet verebiliyor” dedi.